Miten edustusmenot, neuvottelukulut ja markkinointikulut eroavat toisistaan? Kokosimme yksinkertaiset vinkit, jotta tiedät, miten verottaja näitä asioita katsoo.
Edustusmenot
Edustusmenona tarkoitetaan esimerkiksi lahjaa yhteistyökumppanille. Sen tarkoituksena on edistää omaa liiketoimintaa huomionosoituksen tavoin. Sen avulla voidaan siis vahvistaa yritysten välisiä suhteita lahjojen avulla. Edustustusmenot ovat elinkeinoverotuksessa 50% vähennyskelpoista menoa. Niistä ei voi tehdä tämän lisäksi arvonlisäveron vähennystä, vaan 50% vähennetään kokonaisuudessaan kirjanpidossa.
Edustusmenoihin ei kuulu henkilöstöön liittyvät kustannukset, kuten syntymäpäivälahjat.
Neuvottelukulut
Neuvottelukuluja ovat yrityksen sisäiset, viranomaisten tai asiantuntijoiden kanssa käydyt tapaamiset sekä niihin kuuluvat tarjoilut. Ne ovat verotuksessa kokonaan vähennyskelpoisia.
Markkinointikulut
Markkinointikulut eroavat edustuskuluista siinä, että jos lahja on yksilöllinen yhden tai muutaman kappaleen määrä, on kyse markkinointikulusta. Lahja, joka on varustettu yrityksen logolla, on markkinointiin liittyvä markkinointikulu, oli kyseessä sitten massatuotanto tai muutama kappale. Markkinointikulut ovat kokonaan vähennyskelpoista.
Huom! Alkoholilahjat kuuluvat aina edustusmenoihin ei markkinointikuluihin.
Edustustilaisuus
Edustukseen liittyvä sääntö pätee myös tapahtumien järjestämisessä. Mikäli tarjolla on alkoholia, katsotaan sen olevan edustustilaisuus. Kutsuvieraat on yleensä sovittu etukäteen sekä sen määrä on rajattu.
Markkinointitilaisuus
Avoin tapahtuma, johon voi osallistua kuka vain. Markkinointitapahtuma on vähennyskelpoinen verotuksessa markkinointikulun tavoin kokonaan.